foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Üdvözlöm honlapomon! Célunk, hogy ezen portál hasznos információforrás legyen az otthoni zenehallgatók számára a hifi, zene, zenehallgatás témakörében. Ennek megfelelően a főmenü segítségével kereshet írásaink közül, melyek remélem elnyerik tetszését. Amennyiben nem talál információt az Ön által preferált termékről, szívesen látjuk fórumunkon is!Bővebben...

Audioland

Hírek, információk a hifi világából, zenekultúra

Szavazás

Ha show...

Mindig kimegyek, érdekel a hifi - 25.6%
Csomó ismerőssel össze lehet futni, megyek - 1.2%
Még nem tudom - 39%
Ez sem a régi, már nem megyek - 13.4%
Sosem mentem, most sem fogok - 20.7%

Összes szavazat: 82
Ez a szavazás már befejeződött : 04 nov. 2016 - 18:53

Audioland a Facebookon

Évtizedes tapasztalatok...
...azaz két, régóta gyártott Belden, meg egy újabb...

Írta: Puskás János

Nem kifizetődő a hifistának a kíváncsiság. Mindig van valami, amit még nem birtokolt, ami még fenn van a bakancslistán. Legalább hallani, esetleg meg is venni. Ez is egy ilyen sport. Nincs megállás, legalábbis amíg az ember le nem nyugszik, vagy abba nem hagyja a belföldi és külhoni lapok oldalait. Én még teszem, és meglepődve tapasztaltam, mennyien használnak nagy, komoly rendszereikben olcsó kábeleket. Főleg a vintage rajongók körében jellemző ez. Visszatérő márkák a Western Electric WE 16GA (megvolt, nem tetszett), a Van Damme Cables (köszi, vannak jó darabok), és a Belden, melyekből a 9497 meggyőzött. Utóbbi márkából nem volt még mikrofon kábelem, így azok még nem kerültek le a listámról. Pedig a 8402-ről, és a 8412-ről általánosan jó véleménnyel vannak külföldön, s mivel nem megfizethetetlenek, kíváncsiságom kielégítése nem lehetetlen feladat. Szerencsémre egy barátom csőrét is birizgálta a dolog, s mivel a barna köpenyes hozzá került, így már csak össze kellett vetnem az általam birtokolt feketével. S mivel egy fórumtárs lelkesen írt róla, mellétettem egy VDC 268-020-000 típust is, csak mert hatszáz forint méterenként nem vág földhöz.

Utóbbi azért is érdekes, mert a 006-ost nem tartom rossznak, de kiugrónak sem, és a belső vezetők elvileg ez esetben ugyanolyanok, csak az árnyékolás más, ami ez esetben tiszta réz, plusz a külső köpeny anyagvastagsága nagyobb, így a külső keresztmetszet is.

A 268-020-000 a Tour széria tagja. vezetője 2 darab műselyemmel körülölelt 7 x 0.10 mm szálból álló ultra tiszta oxigénmentes réz vezető, majd papír, és kettős árnyékolás (fólia, fonat, mely anyaga megegyezik a belső vezetőével) követ. Az egészet a piros, kék, vagy fekete színű XLPE polietilén burkolat koronáz meg, melyet holnapjukon egyszerűen PVC-ként emlegetnek.

Nagyon flexibilis fajta, könnyen kezelhető/vezethető, a külső burkolat is egészen könnyen csúszik földön-kézben, ami biztosan nem véletlen.
Ennyi infóval lényegében be is mutattam az angol gyártmányt, jöhetnek az amerikaiak.

Több évtizede vannak gyártásban, ami nekem szimpatikus. Egyedül a ROHS szabvány 2005-ös megjelenése miatt változhatott (a 8412 változott is mint kiderült), de nem sokat. Így vagy úgy, én azt mondom, ha kiállta az idő próbáját, nem lehet vele nagy gond. Plusz itt ugrik be az is, hogy, miért teszik öregebb gépek közé. Korban összeillenek, esetleg együtt vették őket? Mindkettő lehetséges. Vagy simán jól is szólhatnak.
Megvizsgálva - pontosabban szemügyre véve a két típust, szemre lehetetlen különbséget felfedezni, felépítésben a 8402 és a 8412 között. Na jó, az egyik barna, a másik fekete, de belül?

A 8412 belülről kifelé:
20 AWG-s minőségű fonott (26x34) magas vezetőképességű TC szálakból építkezünk ez esetben, amiből a TC ónozott rezet jelent. Ezt követi az EPDM gumi felső szigetelés, műselyem fonattal, egy egyszerű papírnak mondható távtartó, majd a 85%-os védettséget ígérő kettős árnyékolás, mely fém fóliából fonatból áll. Utóbbi vezetője megegyezik a belső szálakéval). S jöjjön a külső, barna szigetelés, mely CSPE - Chlorosulphonated Polyethylene névre hallgat, jelentsen ez bármit is.
Szimmetrikus felépítésű kábel, annak előnyével, és a kérdőjellel, hogyan kössük be RCA csati esetén.
Mert a külső burok kivételével a felépítés megegyezik, ami a 8412 esetén EPDM gumi. Létezik, hogy tényleg ennyi? Egyáltalán miért kell ugyanazt két külsővel árulni? Talán más a felhasználási terület? Jó kérdés. Mindenesetre meglepő.

A hármast összességében tekintve megfigyelhető, hogy a VDC sokkal flexibilisebb társainál, ami a szemmel látható anyag mennyiségbeli különbség rovására is írható. Már a külső is vastagabb az amerikai gyártó termékeinél, de a vezetők sincsenek egy súlycsoportban, ami nem csak a vezetőképességre, de a hajlékonyságra is hatással van. Nem kell azonban megijedni tőlük, azért a hifisták ezeknél jóval merevebb kábelekhez vannak szokva, tehát ez a tartás csak egymás között igaz.

Ez lenne a liturgia a műszaki szemléletűek kedvéért. No meg..

...a többi komponens

Forrás: Denon DCD 1500, Primaluna Classic CD (Philips Miniwatt ECC 82-83), egy Windows 10-es (Foobar), és egy Ubuntu Studio Linux (audacious) PC forrásként, HRT Music Streamer II, és II+ D/A konverterekkel
Erősítő: Primaluna Dialogue Premium (Philips Miniwatt ECC82, Philips EL34), Sony 550ES, Luxman L-410, Denon PRA1100-POA2200
Hangsugárzó: JBL 99VX, Triangle Genése Quartet
Kábelek: minden rendszert Belden 9497 típusú hangszórókábelekkel, és VDC H07 típusú tápkábelekkel kötöttük össze.
Minden kábel végére Switchcraft 3050AAU típusú dugót forrasztottam Siltech ónnal.


Zenék

Caro Emerald - That man
Norah Jones - Sunrise
Loreena McKennitt - Mummer's dance
ZAZ - Je veux
Farnace Act1 (Aliavox)
Liadov - Baba yaga
Ghymes - Tánc a hóban
Santana- Smooth
Metallica - Ain't my bitch
Szalóki Ági - Mindig az a perc
És még sokan mások.


Jó, de hogy szólnak?


8412
Caro Emerald zenéje lelkes, kiterjedt, megszólalású, pontos húsos, testes közép-tartománnyal. Egészen egységes, zeneileg is egyben van, sőt rendezett. A hangszer-, és énekhang egyaránt hihető, és egészen valóságos, színes, és élvezhető is. A valóságoshoz és színeshez azért megjegyeznék egy kis szürkeséget negatívumként, valamint azt, hogy a dinamikai csúcsokat teljes tömegében, valójában nem vállalja be, bár az is igaz, hogy ez csak komoly kábelekkel való összehasonlításkor figyelhető meg. Önmagában, csak ezt hallgatva nincs hiányérzet. Nem elvékonyodik, mint sok más kábel, egyszerűen nem robban akkorát a hangtömeg. Mozog a lábam, boogie kipipálva. Élvezettel hallgatom, ami dicséretes, egy stúdió és felvételkészítésre szánt kábel esetén (is).
Farnace könnyed, egységes, rendezett és dallamos. Talán lehetne egy kissé szárnyalóbb, ez inkább a két lábbal a földön járó stílusú, de nem vészes. Kimért, dallamos, könnyed, és egészen sok hangszert ad vissza úgy, hogy közben nem zavarodik össze, szélt választja őket, mégis integrálva őket egységgé.
A Tánc a hóban elmerengően indul. Dallamos, részletező, a bőgő pendülése jól visszaköszön a hangszórókon, akárcsak a hegedű, melyet hol finoman, hol erőből húznak, itt-ott visít, amire talán felkapja a fejét néhány audiofil, de csak azok, akik nem tudják, hogy ez a valóságban is így történik. Játékosan, részletezően, rendezetten gurgulázik, nagyon szeretem ezt a dalt, és élvezettel hallgatom. A dinamikai csúcsok hiányát már említettem, ez itt is úgy valósul meg, hogy nem engedi el annyira a hangtömeget, s nem úgy, hogy elkezdene kiabálni. Jobb megoldás... Sok hangszert mutat, a cimbalom kissé szürke, és utózengése lehetne hosszabb, itt-ott lehetne játékosabb. Viszont egységes, zenei, és szépen mutatja a zene hullámzását.
Metallicán egységes, telt, talán zúzhatna vadabbul, de lelkes, tekerném a hangerőt, de nem akarom zavarni az itthoniakat. A lában megindul, ami jó ritmust jelez nálam, és Rock'n Rollt. Nekem így is tetszik...
Norah zenéje nyugodt, zenei. Enyhe szürkeségétől eltekintve színhelyes, levegős, rendezett, és egységes. A gitár peng, csillog, az egész dallama bejön. Talán a legfelső frekvenciák lehetnének cizelláltabbak, kiterjedtebbek. Itt kell megjegyeznem, hogy a bejáratást nagyon kedvelik ezek a kábelek. Összehasonlítva két párat, amiből az egyik 100 órát ment, a másik meg legalább másfélszer annyit, az utóbbi simább, részletezőbb, rendezettebb volt. Pedig én szereltem, ugyanabból a darabból egyformán mindkettőt. Visszatérve a meghallgatásra, Loreena esetén a hegedű lehetne kissé szólóbb, a középtartomány kissé szárnyalóbb. Kellemesen elmereng, egészen aprólékos. Hozza a közelmikrofonozás hibáit, s nicsak, már le is járt a felvétel... Santana kellemesen latinosan nyomja, egészen nyílt, szexi, zenei, teljesen bevon a történésbe. Persze itt-ott lehetnének kiterjedtebbek és színesebbek a hangok, még sincs az előadással semmi gondom, élvezem azt! Liadov zenéjének előadása alatt megjegyzem, lehetne kissé levegősebb a hangkép. Az atmoszféra a sodrás, az utózengések mégis jók, lehetne viszont frissebb, és a felső tartomány kissé kiterjedtebb. Érdekes, hogy mindkét klasszikus esetén viszonylag több problémával találkoztam, hogy a dugók (3502) vagy a kábel hiánya? nem tudni, nevezzük úgy: a kombóé. Nem hallgathatatlan, csak ezen a stíluson a legkevésbé meggyőző.

8402
Precízebbnek, nyíltabbnak nevezném, talán itt-ott részletezőbb egy minimálissal, a 8412 viszont kedvesebb nekem.
Ennek egyik fő oka, hogy több a saját-hangja. Saját színezete van, ami kissé művé teszi a hangképet. Tiszta, és egészen részletező, de lehetne letisztultabb, puhább és testesebb. Főleg az énekhangja finomodhatna kissé. Egyébként sok hangot mutat, melyek integrálódhatnának jobban, egységesebben. A ritmusa enyhén álmoskás, de egyáltalán nem rossz.
Loorena zenéjén a hegedű szólóbb a megszokottnál, és egészen választékosan formálja meg a hangszerhangokat. A karakter, a saját színezet itt is megfigyelhető, az énekhang kissé élces. Lehetne kicsivel puhább, és nagyvonalúbb, komolyabb. Santanán kissé zavaros, de legalább bealvós. Valami nem stimmel, talán nem szereti a rockot? A középtartomány elég hangsúlyos, felbontásban elmarad a 8412-től. Ettől kissé ridegebb is lett a prezentációja. Kissé precíz, lélektelen. Komolyzenén levegős, egészen egységes, de a színezet itt is megmarad. Az üstdob mérete, ütőssége tetszik, akárcsak a levegősség és az atmoszféra. A klasszikus fekszik neki, de lehetne itt is vaskosabb, nagyvonalúbb. Talán még finomodik, bár már 80 órát ment így is, de a ritmus szerintem akkor is álmoskás marad. Esetleg vaskosabb, dúsabb hangú dugóval segíthetünk rajta...

268-020-000
Egyszerű, egységes hang, ami egészen hiteles is. A hangszínek tekintetében figyelemre méltóan hiteles. Ráadásul dallama van, tényleg kellemes hallgatni. A dinamika közepes, nincs vele sok gond, de ennél a másik kettő többet tud - gondolom hála a láthatóan vastagabb vezetőknek. A tere középre koncentrálódik, a széleket hanyagolja - ami a kiterjedést illeti. Dallamos, de kissé álmoskás. Lehetne a hangoknak nagyobb kiterjedése, húsa, plusz belehúzhatna jobban. Vagy a Beldenek gyorsak, vagy ez álmoskás kissé, de külön hallgatva is mindig azon kapom magam, szurkolok neki, gyerünk, csak még egy kicsit, épp csak pici hiányzik az üdvösséghez! Érdekes, de utóbbit tekintve a Van Den Hul D 103MKIII jár épp nálam, pont azt csinálja. Finoman óvatos, ezáltal elveszi a latinos dallamok élét, cizellált, de kellemes. Talán én vagyok még túl fiatal hozzá, talán, ha lenyugszom kicsit.
Ekkor, csak emiatt betettem a Hotel Californiát, persze nem az Eagles, hanem a Gipsy Kings tolmácsolásában. Na ott van aztán lelkesedés, de nem esetben. Visszaváltva, a 8412-re, tényleg gyorsabb, jobban hozza a lemez hangulatát, emez kissé nyugis, sima előadással próbálkozik. Ügyes gondolat, de nem jött be. Épp itt írtam, hogy a gitárhang lehetne fémesebb, dinamikusabb. Zeneiségben nincs hiány, inkább kiterjedésében. Valószínűleg vaskosabb, izmosabb rendszerbe, vagy ilyen hangú dugókkal jobban ellene, mint a korrekt és kiegyenlített Switchcraft 3502-vel.


És a végén szokásos összegzés, meg pár infó, gondolat...
Ismét okosabb lettem pár tapasztalattal. A Van Damme kábele lágy, korrekt, lehetne lelkesebb, és testesebb. Lehet rajta változtatni, egy testesebb, dúsabb hangú dugóval, vagy lehet szeretni ilyennek, én azt mondom, a fentiek figyelembevételével kellemes alternatíva. A 8412 kissé szürke, de lelkes, gyors, és a klasszikus kivételével mindenhol nagyon magas színvonalú, ahol viszont simán csak egészen jó. A 8402 nagy csalódás nekem, mivel azt kell mondjam, nem értek egyet a külföldi fórumok véleményével, miszerint ez a jobb a két Belden közül. Nem tudtam megbocsájtani neki azt a saját karaktert, amit gyakorlatilag mindenre ráerőltetett, s bár klasszikuson jobban teljesített, de az élvezeti faktor elmaradt ott, ahol fontos lett volna a gyorsaság, vagy épp az énekhang nem volt olyan kifinomult, mint a márkatárs esetén. Ha tényleg csak a külső burok a különbség, akkor értetlenül állok a karakterbeli eltérések előtt, nekem gyanús az, hogy van még valami, ami számomra ennyi idő alatt nem derült ki. Így, elrejtve, én a 8412-re szavaznék, mivel nem sokkal drágább a VDC-nél, viszont a piacon durván elszálltak a 8402 árai - bár ez nekem mellékes, mert ugyanazon címke esetén is a feketére szavazok, hangilag. Talán más rendszerben, más dugóval, esetleg más korban...

Volt még pár gondolat, ami kavargott a fejemben s azóta sem (a meghallgatás már két hónapja zajlik, mikor hol, és hogyan) hagy nyugodni. Talán öregszem, és ezzel a preferenciáim változnak (minden bizonnyal), vagy egyszerűen mázlim van. Régen is voltak jó minőségű komponenseim, hallgattam angol integráltakat, meg monoblokkokat, de mindig sokat költöttem az összeköttetésükre. Erre mostanság, valahogy ezek háttérbe szorultak. Nem minőségi elvárásaimat tekintve, hanem az árukat. Régen is akartam olcsón jót, de a Klotz MC 5000 volt a csúcs, amit hangilag ezek a Beldenek szerintem simán meglépnek, eljutva addig a szintig, amikor azt mondom, hogy ezzel azért sokáig lehet élvezettel zenét hallgatni. Lehet, hogy a modern világnak köszönhető, az internet, ezáltal az információ könnyebb elterjedésével. Ezzel együtt a beszerzések is könnyebben mentek, a 9497 például Japánból érkezett hozzám. Talán az is segített, hogy 20-30 40 éves gépeket hallgatok itthon, nem tudom. Talán jobban illenek hozzájuk az ilyesmik, mint a modernebb hangolású drótok. Talán (sokadszor is). Minden bizonnyal. Ezzel azonban az ízlésem is más lett, nem vágyakozom hatásvadász, agyonzengetett előadásra, megelégszem, ha simán jó a ritmusa, atmoszférája, a hangszínei, és mellékesen zenél. Tetszik, hogy nem modern fejlesztés, hanem régi, vagy ódivatú, kinek melyik szimpatikusabb. Persze könnyebb szerelni a VDC kábelét, de mégis megnyugtat az a sok természetes anyag ott a kőolajmaradványok között. És jól hangzik, hogy sok mindent megmutat a zene lényegéből, de ne essünk túlzásba, mindent semmi sem tud, és főleg nem egyforma színvonalon. Kérdés tehát, hogy mihez, kinek? Azaz mit áldozzunk fel inkább? Ezért kell végigolvasni a jellemzéseket, s nem csak az ajánlót. Szerencsésnek érzem magam, hogy az utóbbi időben olyan termékekkel volt szerencsém találkozni, mint mint a Belkin Gold, a Van Damme 544, vagy a H07, vagy a a Belden 9497. Ebben a sorban a mai összekötők nem a legerősebbek, de jól hallgathatók, egységesek, és sokáig képesek kiszolgálni komponenseinket. Nem világmegváltók, de ezekre és a tudásukra lehet támaszkodni. Jó készülékeket tudunk válogatni, és ha összejött, és van kedvünk még keveregni, akkor keresni jobb összekötőket. Mert ami ezekkel jól szól, arra már lehet építkezni. S ez jó dolog.

Utólagos információ.

Véletlenül akadt az utamba pár méter, régebbi 8412. Nincs ROHS szabvány, valamivel vékonyabb, flexibilisebb az újnál, aminek a vastagabb külső gumi burok, és a kevesebb belső tömítőanyag lehet az oka. Ez egy hiifstának kevésbé fontos, az viszont inkább, hogy részletezőbb, kiterjedtebb középtartománnyal, és kottázhatóbb mélyekkel díjazza fülünket. Nos, ez már igen, az, hogy a minimális változtatás, vagy a kor tett neki jót, nem tudom, de az különbség jól hallható!


Bekötés
Fórumunkon ismét fel lett dobva a bekötés esete, s volt szerencsém ismét meghallgatni három bekötésű, egyébként ugyanolyan kábelt.
Az első, a belföldön klasszikusnak számítható mód, miszerint az elején azaz a forrásnál bekötöm az árnyékolást, a végén nem. Ezt javasolja pl. Van De Hul Úr is a kábeleihez.
Ezen típust a friss, nyílt, tiszta hang jellemzi.
A második egy japán blog által javasolt mód miszerint az árnyékolást az elején és a végén is bekötik.
Így egy sima, kerek, valamivel részletezőbb, nyugodtabb hangot kaptam.
Utóbbinál a két belső eret bekötöttem a "melegpontra", azaz az RCA belső csatlakozójához, az árnyékolást pedig a "hidegpontra" mindkét végen.
Ez egy masszívabb, húsosabb hang lett, főleg a középtartományban. Néhol elfért volna még egy kis tisztaság, a mély-tartomány itt-ott kissé egyszerű lett.
Mindenki dönthet. De lehet, hogy más kábel esetén más eredmény lesz...

 

2016. május - augusztus

Copyright © 2017 Audioland. Minden jog fenntartva.