foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Üdvözlöm honlapomon! Célunk, hogy ezen portál hasznos információforrás legyen az otthoni zenehallgatók számára a hifi, zene, zenehallgatás témakörében. Ennek megfelelően a főmenü segítségével kereshet írásaink közül, melyek remélem elnyerik tetszését. Amennyiben nem talál információt az Ön által preferált termékről, szívesen látjuk fórumunkon is!Bővebben...

Audioland

Hírek, információk a hifi világából, zenekultúra

Szavazás

Ha show...

Mindig kimegyek, érdekel a hifi - 25.6%
Csomó ismerőssel össze lehet futni, megyek - 1.2%
Még nem tudom - 39%
Ez sem a régi, már nem megyek - 13.4%
Sosem mentem, most sem fogok - 20.7%

Összes szavazat: 82
Ez a szavazás már befejeződött : 04 nov. 2016 - 18:53

Audioland a Facebookon

Lessloss DPFC Signature
Túl a csúcson

Írta: Puskás János

LesslossEgy igazi rendszer minden eleme egyaránt fontos. A minőségi egyensúly, a hangi illesztés egyaránt, hogy az egységek egymást erősítve, nem a hibákat kiemelve, összhangban elkezdjenek együtt dolgozni auditív élményeink érdekében. Ezért is érdekes számomra, hogy a Lessloss az egyéb kiegészítőin kívül (melyekről a cégbemutatónál később említést teszek) csak digitális és hálózati kábeleket gyárt. Nincs interconnectjük, sem hangfalkábelük. Nagyon sok gyártó termékei márkatársaikkal zenélnek igazán egységesen, összhangban, de ők az egyeseken és nullákon kívül csak a hálózati feszültséget kívánják készülékeinkbe juttatni.Kissé bátor, de egyben becsülendő is ez a vállalkozás.

Tapasztalataim szerint sokat fejlődött a kábelek elfogadottsága, manapság nem kell sokat magyarázni egy átlagosan fertőzött hifistának sem, hogy miért kell leváltania a CD játszóhoz mellékelt (általában silány) összekötőjét, a hangsugárzók felé is megveszi valamely jól kinéző, vagy tetsző hangú darabot – akár ugyanolyan márkájút, mint az interconnect -, de a tápkábelekkel kapcsolatban még mindig sokan hitetlenek. Pedig ezeknek is van valamilyen hangra gyakorolt hatásuk. Hogy mekkora, és milyen, az bizony készülék kérdése is. Mert – visszatérve a második mondatomhoz – az illesztés itt is fontos. Mi sem lehet nagyobb alátámasztása ezen állításomnak, mint az, hogy manapság több gyártóval is találkoztam (Parasound, Creek, de gondolom többen is így tesznek), akik olyan hálózatit csomagolnak készülékeik mellé, amire azt mondják: jó minőségű, ez nem vacak.

Remélem soraimmal elültettem néhány bogarat, ennek ellenére nem lehet egyszerű meló a magasabb árkategóriájú hálózati kábelek piaca. A Lessloss mégis (főleg) ezzel keresi kenyerét. Ebben hisznek, vagy ezen a területen tartják elég jónak magukat? Jó kérdés. Elmondásuk szerint a teljes termékskálához le kell folyni egy kis víznek a Dunán, még nem tartanak minden területen ott, mint a hálózati táplálásnál. De kik ők?

A litván illetőségű cég két ember közreműködésének eredménye: a zenész családból származó és gyerekként több hangszeren (zongora, szaxofon) játszó Louis Motek, aki felnőttként több zenei formáció aktív tagja, majd mintegy 10 évig dolgozik hangmérnökként egy stúdióban. Itt került kapcsolatba a minőségi hifivel, amely meglehetősen megérintette. Louis társa Vilmantas Duba villamosmérnök, aki több litván és kaliforniai stúdióban dolgozott, de hobbiként mindig érdekelte a minőségi hifi tervezése, megalkotása. Több D/A konvertert tervezett, profi és otthoni felhasználóknak egyaránt.
Ők ketten egy rendkívül letisztult skálát vonultatnak fel, amelynek oka az, hogy nem sokféle terméket akarnak készíteni, hanem csak olyat, amit tényleg jónak tartanak. Kínálatuk főleg kiegészítőkből áll: digitális és hálózati kábelekből, elosztókból, egy Blackbody (fekete test) névre keresztelt eszközből, mely EMI és RFI jeleket, valamint tápegység által keltett zavarokat hivatott kiiktatni készülékeink hangjából, végül (az egyetlen konkrét készülékük)  - Duba úrnak hála – DAC 2004MKII névre keresztelt D/A konverterből.
Aki ezekről akar információt, könnyen talál: honlapjuk rendkívül kommunikatív, ha a termékekről van szó – annál kevésbé, ha saját magukról. Koncepciójukat leírják, megmagyarázzák a közönség számára: ezek is elérhetők a site-jukon, akárcsak (letöltögetők figyelem!) néhány hangfelvétel. Náluk igazi manufakturális körülmények között zajlik a gyártás (az alkalmazott munkásokat egy kezükön meg tudják számolni…), amelyhez minden szükséges anyagot litván szakemLesslossberektől szereznek be: a minőségi okokon túl ezzel is a saját (egyébként nem túl rózsás helyzetben lévő) belföldi munkavállalóikat – ezáltal hazájuk gazdaságát - kívánják támogatni. Munkájuk eredményét online megvásárolhatjuk, közvetlen tőlük, ahol a mennyiségi vevők kedvezményben részesülnek. Megnyugtató az a tény, hogy az így rendelt sérülésmentes termékeiket 30 napon belül visszavásárolják (magyar forgalmazónál egy hétig lehet kipróbálásra vinni), sőt, ezen túllépnek: akik továbblépnének az eddigi referenciának számító, most már DPFC Original néven futó kábelüktől, azoknak szükség esetén beszámítják azt jelenlegi cikkünk tárgyába, a DPFC Signature-be, melyet - minő interaktivitás - felhasználók bevonásával fejlesztettek. Kipróbálásra adtak több darabot különböző zenebarátnak, és a tapasztalatok alapján finomították az eredményt. (Ezek szintén megtalálhatók honlapjukon.) Ennek eredményességét mi sem jelzi jobban, mint az, hogy egy rögtönzött meghallgatás után a Rigában található - egyáltalán nem kispályás - Wolk Audio nem kevesebb, mint 70 DPFC Signature-t rendelt a stúdiójába. A sajtója sem nevezhető mindennapinak, szégyellem is magam, hogy nemigen halottam még róla (eddig…).
A 3 darabból álló (tápkábel) kínálat jelenlegi csúcsmodellje elsőre is meglepő. Nem a szokásos egy vastag locsolócső fogad minket, hanem 4 szál kábelből készült, a gyártó közlése szerint induktivitást és kapacitást csökkentő fonat, melyből 3 pirosas-fekete egyforma, egyenként 6 mm2 vastagágú vezetőkkel, melyek a fázist és a nullát hivatottak szállítani. A negyedik a kék, ez jóval vékonyabbnak látszik, és valóban: ő 4 mm2 vastag kábellel rendelkezik a földet hivatott vezetni. Hiányosak a tapasztalataim a hálózati kábelek technológiájával kapcsolatban, de az utóbbit értem: általában nem szükséges olyan vastag kábel a földeléshez, mint a fázishoz és a nullához, de hogy miért kell különböző vastagság ez utóbbiakhoz, ez nekem magas – és ők sem adnak rá magyarázatot. Mindenesetre - azok után, hogy kiemelik, mennyire fontosnak tartják az anyagminőséget és a geometriát – miért biztosan van, csak nem kötik az orrunkra.
lesslossA koncepció többi részét viszont igen. Honlapjukon felhívják figyelmünket a környezetünk káros hatásaira, például a rádiófrekvenciás zajokra, amelyek nem számítanak kívánatosnak, ha a kábelek hangminőségéről van szó, tehát ezeket szűrni kell. Most bizonyára sokan vonják össze a szemöldöküket, és én sem vagyok ennek a híve. Az átfésült hálózat néha azt is elveszi, amit nem kellene: néhol visszafogja a dinamikát, valamint a részletek is kárát láthatják egy rosszul tervezett aktív szűrőnek. A DPFC Signature-ön viszont semmilyen külső, látható eszköz nem fedezhető fel. És nincs is. Maga a kábel a megoldás, illetve annak a működése. Mint fentebb írtam, a geometria és az anyagminőség kulcsfontosságú ezeknél a termékeknél. Ők vastag, tömör vezetőkkel operálnak, melyeket saját, Flowflux névre keresztelt technológiával kezelnek. Ez lényegében egy öregítési eljárást, valamint különleges hőkezelést takar. A gyártás során többször hűtik és újramelegítik a fémet, ezzel érik el a számukra kívánatos anyagszerkezetet. A nagyobb háttér információval rendelkező hifisták által közismert, hogy a vastag vezetőknél gondot jelenthet a SKIN hatás, ők azonban ezt a maguk oldalára állítják: ezen effektus segítségével maga a kábel lehet a szűrő. Azt mondják, egy jól tervezett hálózati mellé nem kell semmilyen aktív eszköz, és mégis elérjük a kívánt eredményt: így a hibákat eleve be sem engedjük készülékünkbe. Innen ered a név is: DFPC jelentése Dynamic Filtering Power Cable, azaz csúnya magyarítással dinamikusan szűrő hálózati kábel.
Kiemelten kezelték a csatlakozók kérdését is, ami teljesen logikus: ezen is áthalad az áram, tehát lesslossez is fontos. A cégnél több mint 20 különböző csatlakozót hallgattak meg, majd Oyaide 079-es modellnél maradtak. Ez egy japán, kézzel polírozott darab, anyaga foszfor-bronz ötvözet, melyet rétegesen vonnak be ródiummal, majd arannyal, majd ismét ugyanígy: még egy réteg ródium, majd arany. Érdemes még tudni erről a típusról, hogy hamisítják, tehát ha valakinek megmozgatta a fantáziáját, és saját project keretén belül szeretné felhasználni, ajánlott hiteles forrásból beszerezni. Ennyi kitérő után hab a tortán számomra, hogy a csatlakozókat préseléssel applikálják a kábel végére.


A háttér információk után jöjjenek a körülmények.
A meghallgatást több kategóriájú készüléken végeztem, kérdés volt számomra, mit nyújt egy ilyen kábel egy átlagos, illetve olyan rendszerben, ahová árban is illeszkedik. A viszonyítási alap egy normál vasalózsinór, kivéve a Proceed gyári kábelét.

Források: Edirol UA 101 interfész, Proceed CDP CD-lejátszó
Erősítők: Creek EVOLUTION 5350, Firstwatt J2, JBL Model 6260
Hangsugárzók: Epos M16, JBL L65

Mi egy két méteres darabot kaptunk a meghallgatásra, a jellemzés erre a hosszra vonatkozik.
Forgalmazó: Kácsa Audio Kft
Ár : 1149 dollár/2m szerelt szett.


Hangoskodás:
Először is, hadd mondjam el, hogy nem egyszerű egy ilyen kategóriájú termékről - tápkábelről még inkább - korrekt véleményt alkotni. Nehéz elhelyezni úgy, hogy biztosan kifussa magát, és sosem lehetünk biztosak abban, teljesen megfelelő rendszerbe helyeztük el. Sokan azt gondolják, hogy minél drágább az eszköz, annál kevésbé háklis. Vesz egy drága kütyüt, aztán az eredmény – nagy motyó. Meg a meglepetés. Így jártunk ezzel a darabbal. Amikor először bekötöttük, fedett, színezett hangot kaptunk, mely hatalmas térrel, és energiával és kissé felfújt mélyekkel próbálta felkelteni a figyelmet. Hallgattuk a Creek erősítőn és a Proceed CD-játszón, mindkettőn ugyanezt tette.
lesslossKeresem a forgalmazót, mondom a gondomat. Mosolyog. Ez egy nullkilométeres darab. Nincs más, járattam két hetet, majd megkapta az éppen nálunk vendégeskedő First Wattot. Vagyis az kapta meg ezt. A litván fickó azonban futott még egy kört. Eleinte. Érezhető volt a karaktere: kissé melegíti a hangot, mintha rátenne az alsó tartományra. A kábellel kevésbé érzékeny a rendszer a hallgatási pozícióra, vaskosabb, testesebb is lett az előadás. Az énekhang elhelyezése pontosabb, nincs annyira előtérben, inkább része a bandának. Nekem kissé fedettebbnek tűnik a hangkép, én szeretném kissé frissebbnek és fürgébbnek hallani a zenét, ez inkább stabil alapokon nyugvó, masszív, vaskos hang, hatalmas térrel. Járattuk, addig foglalkoztunk mással. Már több mint egy órája volt bekötve, amikor kezdett magára találni. Sok olyan apró nüánsz köszönt vissza a felvételről, amit eddig nem hallottunk. Még mindig olyan, mintha rátenne az alsó szekcióra, de az is lehet, hogy a doboznak lett kicsi a szoba(?).
Majd kezdett magára találni. A zenének atmoszférája lett, és a teljes spektrumban jobb lett a felbontása. Minden hang kontúrosabb, és az egész simább, folyamatosabb. A boogie jobban lejön, s mindezt úgy teszi, hogy sokkal testesebb is. A zongora dinamikai váltásai egyértelműbbek, a térben a hangszereket helyükre teszi. Az energia még a felsőbb régiókban is megjön, a felső tartomány, konkrétan a cintányér a kábel nélkül olyan lesz, mintha külön életet élne. A CD – bár a Proceedet több év után is kiváló darabnak tartjuk - ez nélkül túlzottan digitális. Nem elég finom, nem elég részletező, nincs meg a simaság, a folyamatosság a hangjában. (Meg is értem az analóg hang híveit.) A kábel bekötése, és járatása után már nem ez a helyzet. Palya Bea jóval nagyobb tüdővel fújja (pedig van neki…) a Sárospataki polgár leányt - az egész teljesebb lett.
És ez után még tudott jobb lenni. 2-3 óra után a következőket jegyzeteltük: „rendkívül élő és lesslossenergikus lesz, úgy, hogy a tonalitását nem változtatja meg a rendszernek. Minden tartományban több az energia, a hangok kontúrosabbak, ezáltal több a levegő is a produkcióban. Testesebb lett az egész, valószínűleg a felbontás nagymértékű növekedése folytán: minden több lett, jobb, zeneibb, élőbb. Ez azért érdekes, mert az első találkozásunkkor egyáltalán nem győzött meg: mélytónusúnak, és igen dinamikátlannak tűnt. Egyértelműen nem szerettük a Gábor rendszerében a Proceed gyári (egyébként vastag, nem az átlagosan használt vezetéke) után. Az is érdekes, hogy ez alkalommal, miután próbáltuk minél jobban bejáratni, most is idő kellett neki. Viszont jelen esetben nagyon kedvező hatással volt a rendszerre.” Gábor: „azt gondoltam, hogy a First Watt J2 25 Wattja nem tökéletesen elegendő a JBL L65 hangos hallgatásához, a Lesslossal viszont nem volt olyan érzésem – ugyanazon a hangerőn – hogy elfogyhat a szuflája és emiatt kissé a középhangok teteje bántóvá válhat. Élettel töltötte meg az egész produkciót, az énekhang artikuláltabb, miként a többi hang is. Az ének szövegérthetőségén ez nagyon jól mérhető.”
Ezek után jött az ötlet. Tegyük vissza a Proceed-ba, ráadásul ugyanabba az összeállításba, mint a múltkor, amikor nem tetszett. Csak ennél az erősítőnél működik ilyen jól, vagy a járatást követően itt is megcsinálja a trükköt? Izgatottak? Mi is az voltunk. Nem húzom az időt: megteszi. Nem annyira, mint az előbb, aminek a CD-játszó igen kiváló gyári kábele is oka lehet. Egyértelműen többet dob a First Watt J2 hangján, mint a CD-játszóén, de itt is bőven túl van a „mintha másabb lenne” kategórián. A tér sokkal kierjedtebb, a hangok kontúrosabbak… Engedjék meg, hogy ne duplázzak – fentebb leírt soraim itt is igazak. 

Ajánlás, miegymás:
Ajánlás? A fenti soraimban mindent leírtam. Bár nem indult problémamentesen a kapcsolatunk, a végén jól kijöttünk egymással. Ezért azt mondom, akinek megfelelő kategóriájú berendezése és lesslosspénztárcája van hozzá, hallgassa meg. Figyelembe kell venni azt, hogy a DPFC Signature nem az a darab, ami elsőre elvarázsol. Fontos odafigyelni arra, hogy ne hallgassunk belőle bejáratatlan darabot, illetve szükséges az is, hogy megtalálja helyét a rendszerünkben. Ha erre odafigyelünk, egy egységes, finom, mégis erőteljes és testes produkciót kapunk úgy, hogy a rendszer alapvető karakteréhez sem nyúl hozzá.
Még egy dolog: rendszerelmélet. Gábornál két kábel vendégeskedett egyszerre. A Proceed kapott egy Lessloss Original-t, míg a nála vendégeskedő J2 –be DPFC Signature szállította a kraftot. Lelkendezve hívott, hallanom kell…


2010.05.30.

Copyright © 2017 Audioland. Minden jog fenntartva.